Saker att vara glad för

Okej, jag tänkte såhär: Vinterdeppen är ett faktum, jag har ramlat och typ krossat mitt bäcken, etnologi c är högst förvirrande och halloumi är på tok för dyrt. Meeeeen, det finns saker som är bra här i livet och jag har hört att om man bara tänker på dem, skrattar hejdlöst och ger pengar till välgörenhet så tar man sig igenom det här. Så nu kör vi, en lista på saker att vara glad för:

  • Jag har ett helt kg torkad sojafärs i skafferiet som bara väntar på att blötas upp och förvandlas till kulinariska läckerheter. Framför mig har jag den experimentiella matlagningens storhetstid och allt kan hända!
  • Mamma smsade igår och berättade att jag hade fått ett brev från Göteborg och att det innehöll en biobiljett. Gratis bio alltså. DET är något att vara glad över. Jag ska gå till någon liten salong mitt på dagen, och så ska jag sitta där med alla pensionärer och känna att film på bio är något heligt. Pensionärer varken prasslar med godis eller kollar mejlen på sin iphone mitt i filmen, de håller andan och häpnar.
  • Jag har vänner som ser till att överraskande saker händer. Som att man helt plötsligt sitter och badar skumbad mitt i natten i Flogsta, eller får gul trolldeg intryckt i ansiktet. Dessutom är de roliga nästan hela tiden och blir exalterade över saker utan vara tvugna att läsa på internet om de är bra först.
  • Jag är varken sexuellt dragen till barn, djur eller byggnader. (Det finns en förstås många andra saker som jag inte heller vill ligga med, men jag behöver kanske inte lista alla.)
  • Jag har köpt ett par nya jeans för bara hundra kronor, som dessutom inte visar några som helst tendenser till att vilja töja sig extremt mycket.
  • Hemifrån mig är det cirka en kvarts gångavstånd till en stor mängd nationspubar där en stor stark kostar högst 29 kronor.
  • Jag ska fanimig åka till Serbien i år. Och jag ska ha kul.
  • Jag besitter en rätt stor mängd goda egenskaper. Tillexempel så har jag en talang för att roa mig själv med små medel, och jag saknar både stolthet och långsinthet. Jag cyklar med hjälm, sjunger för högt fast jag går ensam och skrattar åt mig själv när jag halkar. Och jag gör saker som jag är rädd för, hela tiden.
  • The Shins spelar på Berns och jag har en biljett. Den var förvisso dyr, men det är ändå värt att vara glad för. Och Frida ska med dessutom, hon är trevlig.

Nu känner jag mig faktiskt väldigt glad. Positivt tänkande är kanske inte helt överskattat. Möjligtvis kommer jag nu att börja läsa böcker av hon före-detta-heroinist-och-numera-överlycklig-och-albino-självkänsla-människan, och börja varje morgon med en solhälsning och algjuice.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0